Десятирічний Ігор Сікорський із захопленням слухав розповіді про Леонардо Да Вінчі і його креслення «залізного птаха» — апарата, який завдяки гвинту може злітати вертикально і без розгону. Коли хлопцю виповнилося 20, він навчався в Київському політесі й намагався власноруч змайструвати гвинтокрил на батьківському подвір’ї — збирав і купував запчастини, вкладав час і гроші. Та змайстрований гвинтокрил не злетів… Сікорський відклав мрію, але не зрікся її.
Після більшовицького перевороту він емігрував із Києва до США і, не маючи ні статків, ні зв’язків, розпочав нове життя. Сто років потому заснована ним компанія буде оцінена у 7,1 мільярда доларів. Проектуючи різноманітні літаки, Сікорський постійно повертався до ідеї створити апарат з одним гвинтом — чоловікові було сорок, коли він таки втілив свою мрію у життя.
Мрійники змінюють світ. Завдяки їхній сміливості та наполегливості ми маємо як технології, що поміщаються в кишеню чи несуть людину в космос, так і цілком невидимі, але засадничі ідеї сучасності — ідею демократії, гідності, свободи. Завдяки винаходам мрійників ми можемо робити рентген і стежити за рівнем цукру в крові, телефонувати родичам з Австралії і листуватись у месенджерах із закордонними колегами, розраховуватися пейпасом і зберігати гігабайти фото на смартфонах. Словом, робити найзвичніші для нас речі, не звертаючи на них особливої уваги.
У спільному спецпроекті з мережею освітніх проектів MRIYDIY (школа, садок, онлайн-освіта, дитячі табори, освітня фундація) з’ясовуємо, як виплекати мрійника у собі, своїх дітях, щоб мати змогу бути змінотворцями для світу. Для цього ми поспілкувалися із засновницею мережі освітніх проектів MRIYDIY Лідією Білас, CEO та керуючою партнеркою мережі ресторанів GastroFamily Оленою Борисовою, а також психологинею освітніх проектів та програм мережі MRIYDIY Маріанною Актаєвою.
У світ мрії дитину завжди ведуть дорослі. Спочатку це відбувається через гру, знайомство з іграшками: дорослий показує дитині, як взаємодіяти зі світом, що і як із ним можна робити.
Малювання, музика, конструювання і читання допомагають увімкнути мрійництво у будь-якому віці, головне — підібрати серед них найприємніше для дитини. Психологиня Маріанна Актаєва зауважує, що мрія асоціюється із приємним, радісним, спокійним і натхненним станом. Тому радить починати з простого: увімкнути улюблену музику дитини і спитати, з чим вона асоціюється. Спонукати дитину розповісти про ці приємні відчуття і показати, що натхненний стан є безпечним, нормальним і буде класно в нього занурюватися й надалі. Крім того, психологиня пропонує низку порад для батьків.
Підтримка дорослої людини є надзвичайно важливою для дитини, а знецінення чи зневіра навпаки можуть травмувати. На дитячі мрії слід реагувати максимально делікатно, навіть якщо, на перший погляд, вони здаються нереалістичними, перебільшеними чи непрактичними.
Підтримувати дитячі мрії — це не про те, щоб завжди казати: «Молодець, у тебе все вийде». Завдання дорослого — посприяти, аби дитина побачила шлях від ідеї до втілення, навіть якщо цей шлях довгий і складається з багатьох компонентів.
«Мій син змалку займався футболом і якось сказав, що мріє досягти рівня на кшталт Платіні. Я йому запропонувала намалювати алгоритм, що для цього потрібно: ми можемо вчитися в Україні чи за кордоном, як вступити, скільки це коштує, як будувати кар’єру. Це все, наче гра. Ми прописали школи, університети, екзамени і поставили цей папірчик кудись на поличку. А згодом виявили, що йдемо цим шляхом, хоч навмисно і не планували. Наразі син, хоч і не напряму у футболі, але впевнено рухається до втілення своєї мрії», — розповідає засновниця мережі освітніх проектів MRIYDIY Лідія Білас.
Важливо намацати межу між підтримкою і формуванням у дитини адекватного сприйняття реальності — зокрема, щоб вона мріяла відповідно до свого віку: про зустріч із зубною феєю чи єдинорогом у п’ять років, але не в 15.
«Це дуже тонкий механізм: з одного боку, не підтримувати дитячі рожеві окуляри, а з іншого — не обітнути крила», — каже психологиня Маріанна Актаєва.
Якщо не допомогти розбивати мрію на цілі та завдання і залишатися в рамках реальності, дитина може систематично розчаровуватися і врешті цілком зневіритися у собі.
Дошкільнята активно включаються у мріяння під час ігор без жорстких правил. Тож півтори-дві години на день варто відводити саме на таку активність.
Батьки часто хочуть, щоб дитина якомога більше концентрувалася, але під час мріяння ми вимикаємо логіку й розфокусовуємо увагу. Пригадайте: коли ви йдете добре знайомою дорогою і занурюєтесь у думки, а тоді вас раптом просять підказати шлях до зупинки, ви виринаєте назад у реальність і розумієте, що останні кількасот метрів йшли на автопілоті. Тіло і мозок відпочивають під час мріяння, тож потрібно давати дитині можливості для такого відпочинку.
Невдачі на шляху до мрії — це нормально, головне, як на них реагувати. Підтримайте дитину, якщо їй не вдалося досягти бажаного. Подумайте разом, чому так сталося, і підкажіть, яку корисну інформацію можна взяти з цього досвіду на майбутнє.
Крім того, будьте готові до змін у дитячих прагненнях і не тисніть на дитину, якщо вона втратила запал. Скажімо, CEO GastroFamily Олена Борисова вісім років присвятила серйозним спортивним тренуванням, а потім відмовилася від спорту і занурилася в ресторанний бізнес, згодом досягнувши в ньому значного успіху.
Коли дитина розповідає або розпитує про щось, запрошуйте її самостійно шукати відповіді. При цьому не тисніть із «правильними» відповідями, наголошуйте, що варіантів може бути багато. Психологиня Маріанна Актаєва пригадує, як говорила з донькою про піраміди Хеопса:
«Донька розповіла, що вивчала про піраміди в школі й що ніхто досі не знає, як їх збудували. Я запропонувала їй пофантазувати. Вона каже: “Напевно, це зробили інопланетяни”. Супер, а я кажу, що це могли зробити якісь тогочасні велетні, для яких це було просте завдання. Ми накидуємо варіанти, але не даємо готових відповідей».
Це стосується і контенту, який споживає дитина. Сучасні мультики, комікси, книжки бувають настільки насичені інформацією, що не залишають дитині простору для уяви та фантазування — вона отримує все готове й не має достатньо простору для розвитку уяви.
Пам’ятаючи про власне сутужне дитинство, батьки нерідко прагнуть забезпечити дитині будь-які блага: іграшки, розваги, пригоди. Пам’ятаєте, як двоюрідний брат Гаррі Поттера обурюється, що батьки підготували йому на день народження замало подарунків: «Як так, тільки 12 подарунків?! Минулого року було стільки само, тож тепер мало бути більше!».
Перенасичені враженнями і розвагами діти, які звикли отримувати бажане вмить, стають нетерплячими і не готові довго йти до мрії. Однак без терплячості у мрійництві далеко не заїдеш. Наприклад, режисер «Аватару» Джеймс Кемерон розповідав, що сцени з фільму наснилися йому ще під час навчання у коледжі й потім постійно крутилися на думці. Минуло 30 років, перш ніж він зняв свій оскароносний фільм.
Читання — це інструмент №1 для розвитку мріяння. Засновниця мережі освітніх проектів MRIYDIY Лідія Білас розповідає, що на місці, передбаченому під басейн, у школі MRIYDIY вирішили зробити бібліотеку:
«І це було правильним рішенням… Великою нашою перемогою стало те, що діти на перервах у школі справді читають».
Психолог додає: діти добре зчитують, якщо в самих батьків немає інтересу до книжок. Тож почати варто із себе.
Щоб пояснити дитині, як користуватися десертною ложкою, треба самому це вміти і знати, що цією ложкою їдять. CEO GastroFamily Олена Борисова, яка є мамою п’ятьох дітей, вважає, що дорослі передовсім самі мають уміти мріяти, аби заохотити до цього дітей:
«Найкращий метод виховання — бути для дітей рольовою моделлю, жити цілісним насиченим життям, створювати цінність для суспільства та усвідомлювати її. Це те, що неможливо підробити, і це те, що діти дуже добре відчувають».
Є три головні фактори, які формують особистість: генетика, виховання і середовище. Тож, крім підтримки вдома, дуже важливо допомогти дитині потрапити в товариство, де вона зможе мріяти. Наприклад, якщо дитина схильна до самокритики і невпевнена в собі, їй краще бути в середовищі оптимістів, які віритимуть у її можливості.
Бен Карсон — перший хірург, який успішно відокремив сіамських близнюків зі з’єднаними головами. Коли він дізнався про таких пацієнтів, то спершу не знав, як під час операції зберегти життя обом близнюкам — інші лікарі казали, що врятувати вдасться лише одну дитину. Правильна ідея спала Карсону на думку, коли він… грав у більярд. Отже, перша підказка: іноді, щоб знайти відповідь на запитання, потрібно відійти вбік і перемкнутися.
Крім того, потрібно щодня приділяти час на роздуми про мрію. Молодші діти можуть робити замальовки про свої ідеї, а старші — записувати рефлексії в окремий зошит. Психологиня Маріанна Актаєва наголошує:
«Якщо хоча би 15 хвилин щодня спрямовувати свої міркування на це, можна знайти відповіді».
Надзвичайно важливо розповідати іншим про свою мрію, попри всі можливі забобони і застереження — аби не зурочили, аби не поцупили ідею. Саме завдяки спілкуванню з іншими можна знайти нові підходи до своїх ідей, підказки, корисні поради, а також помічників і партнерів.
«До дітей необхідно донести: мрія — це не те, що треба нишком думати на самоті в кімнаті. Всі великі мрійники буквально кричали про свою мрію і знаходили підтримку. Стів Джобс не сам зробив свій телефон», — каже Маріанна Актаєва.
І найголовніше — діяти попри сумніви й страх. Цуратися невпевненості та страхів не варто, це нормальні базові емоції, які притаманні всім людям. Однак не можна давати страху себе знерухомлювати.
«Порада проста: очі бояться, руки роблять. Запланував сьогодні зробити щось — зроби. З часом у дитини може напрацюватися відчуття, що в неї все виходить, хоч спочатку вона сильно хвилюється», — каже психологиня.
Ми не можемо залізти в налаштування дитячого мозку й запрограмувати його на мрійництво. Щоб дитина мріяла і наполегливо втілювала бажане, поруч постійно мають бути дорослі. Не наглядачі або контролери, а ті, хто підтримує, скеровує та дає можливості для розширення світогляду дитини. Плекаючи у стосунках із дітьми любов і довіру, спонукаючи дітей до розмов і роздумів, батьки створюють фундамент для їхніх мрій і прагнень. Після цього залишається також дбати про сприятливе й натхненне освітнє середовище, де дитина пізнаватиме світ, де її мрії поважатимуть та дадуть інструмент у вигляді практичних знань, який допоможе цих мрій досягнути.