Як правильно мріяти та навчити цього дітей

Десятирічний Ігор Сікорський із захопленням слухав розповіді про Леонардо Да Вінчі і його креслення «залізного птаха» — апарата, який завдяки гвинту може злітати вертикально і без розгону. Коли хлопцю виповнилося 20, він навчався в Київському політесі й намагався власноруч змайструвати гвинтокрил на батьківському подвір’ї — збирав і купував запчастини, вкладав час і гроші. Та змайстрований гвинтокрил не злетів… Сікорський відклав мрію, але не зрікся її.

Після більшовицького перевороту він емігрував із Києва до США і, не маючи ні статків, ні зв’язків, розпочав нове життя. Сто років потому заснована ним компанія буде оцінена у 7,1 мільярда доларів. Проектуючи різноманітні літаки, Сікорський постійно повертався до ідеї створити апарат з одним гвинтом — чоловікові було сорок, коли він таки втілив свою мрію у життя.

Мрійники змінюють світ. Завдяки їхній сміливості та наполегливості ми маємо як технології, що поміщаються в кишеню чи несуть людину в космос, так і цілком невидимі, але засадничі ідеї сучасності — ідею демократії, гідності, свободи. Завдяки винаходам мрійників ми можемо робити рентген і стежити за рівнем цукру в крові, телефонувати родичам з Австралії і листуватись у месенджерах із закордонними колегами, розраховуватися пейпасом і зберігати гігабайти фото на смартфонах. Словом, робити найзвичніші для нас речі, не звертаючи на них особливої уваги.

У спільному спецпроекті з мережею освітніх проектів MRIYDIY (школа, садок, онлайн-освіта, дитячі табори, освітня фундація) з’ясовуємо, як виплекати мрійника у собі, своїх дітях, щоб мати змогу бути змінотворцями для світу. Для цього ми поспілкувалися із засновницею мережі освітніх проектів MRIYDIY Лідією Білас, CEO та керуючою партнеркою мережі ресторанів GastroFamily Оленою Борисовою, а також психологинею освітніх проектів та програм мережі MRIYDIY Маріанною Актаєвою.

Як допомогти дитині мріяти: 10 порад для батьків

У світ мрії дитину завжди ведуть дорослі. Спочатку це відбувається через гру, знайомство з іграшками: дорослий показує дитині, як взаємодіяти зі світом, що і як із ним можна робити.

Малювання, музика, конструювання і читання допомагають увімкнути мрійництво у будь-якому віці, головне — підібрати серед них найприємніше для дитини. Психологиня Маріанна Актаєва зауважує, що мрія асоціюється із приємним, радісним, спокійним і натхненним станом. Тому радить починати з простого: увімкнути улюблену музику дитини і спитати, з чим вона асоціюється. Спонукати дитину розповісти про ці приємні відчуття і показати, що натхненний стан є безпечним, нормальним і буде класно в нього занурюватися й надалі. Крім того, психологиня пропонує низку порад для батьків.

Підтримуйте дитину в її ідеях

Підтримка дорослої людини є надзвичайно важливою для дитини, а знецінення чи зневіра навпаки можуть травмувати. На дитячі мрії слід реагувати максимально делікатно, навіть якщо, на перший погляд, вони здаються нереалістичними, перебільшеними чи непрактичними.

Допоможіть дитині скласти план

Підтримувати дитячі мрії — це не про те, щоб завжди казати: «Молодець, у тебе все вийде». Завдання дорослого — посприяти, аби дитина побачила шлях від ідеї до втілення, навіть якщо цей шлях довгий і складається з багатьох компонентів.

«Мій син змалку займався футболом і якось сказав, що мріє досягти рівня на кшталт Платіні. Я йому запропонувала намалювати алгоритм, що для цього потрібно: ми можемо вчитися в Україні чи за кордоном, як вступити, скільки це коштує, як будувати кар’єру. Це все, наче гра. Ми прописали школи, університети, екзамени і поставили цей папірчик кудись на поличку. А згодом виявили, що йдемо цим шляхом, хоч навмисно і не планували. Наразі син, хоч і не напряму у футболі, але впевнено рухається до втілення своєї мрії», — розповідає засновниця мережі освітніх проектів MRIYDIY Лідія Білас.

Забезпечте тверезий погляд на мрію

Важливо намацати межу між підтримкою і формуванням у дитини адекватного сприйняття реальності — зокрема, щоб вона мріяла відповідно до свого віку: про зустріч із зубною феєю чи єдинорогом у п’ять років, але не в 15.

«Це дуже тонкий механізм: з одного боку, не підтримувати дитячі рожеві окуляри, а з іншого — не обітнути крила», — каже психологиня Маріанна Актаєва.

Якщо не допомогти розбивати мрію на цілі та завдання і залишатися в рамках реальності, дитина може систематично розчаровуватися і врешті цілком зневіритися у собі.

Дайте дитині час на вільну гру і відпочинок

Дошкільнята активно включаються у мріяння під час ігор без жорстких правил. Тож півтори-дві години на день варто відводити саме на таку активність.

Батьки часто хочуть, щоб дитина якомога більше концентрувалася, але під час мріяння ми вимикаємо логіку й розфокусовуємо увагу. Пригадайте: коли ви йдете добре знайомою дорогою і занурюєтесь у думки, а тоді вас раптом просять підказати шлях до зупинки, ви виринаєте назад у реальність і розумієте, що останні кількасот метрів йшли на автопілоті. Тіло і мозок відпочивають під час мріяння, тож потрібно давати дитині можливості для такого відпочинку.

Навчіть конструктивно ставитися до помилок

Невдачі на шляху до мрії — це нормально, головне, як на них реагувати. Підтримайте дитину, якщо їй не вдалося досягти бажаного. Подумайте разом, чому так сталося, і підкажіть, яку корисну інформацію можна взяти з цього досвіду на майбутнє.

Крім того, будьте готові до змін у дитячих прагненнях і не тисніть на дитину, якщо вона втратила запал. Скажімо, CEO GastroFamily Олена Борисова вісім років присвятила серйозним спортивним тренуванням, а потім відмовилася від спорту і занурилася в ресторанний бізнес, згодом досягнувши в ньому значного успіху.

Заохочуйте до міркування замість давати готові відповіді

Коли дитина розповідає або розпитує про щось, запрошуйте її самостійно шукати відповіді. При цьому не тисніть із «правильними» відповідями, наголошуйте, що варіантів може бути багато. Психологиня Маріанна Актаєва пригадує, як говорила з донькою про піраміди Хеопса:

«Донька розповіла, що вивчала про піраміди в школі й що ніхто досі не знає, як їх збудували. Я запропонувала їй пофантазувати. Вона каже: “Напевно, це зробили інопланетяни”. Супер, а я кажу, що це могли зробити якісь тогочасні велетні, для яких це було просте завдання. Ми накидуємо варіанти, але не даємо готових відповідей».

Це стосується і контенту, який споживає дитина. Сучасні мультики, комікси, книжки бувають настільки насичені інформацією, що не залишають дитині простору для уяви та фантазування — вона отримує все готове й не має достатньо простору для розвитку уяви.

Стережіться перенасиченості

Пам’ятаючи про власне сутужне дитинство, батьки нерідко прагнуть забезпечити дитині будь-які блага: іграшки, розваги, пригоди. Пам’ятаєте, як двоюрідний брат Гаррі Поттера обурюється, що батьки підготували йому на день народження замало подарунків: «Як так, тільки 12 подарунків?! Минулого року було стільки само, тож тепер мало бути більше!».

Перенасичені враженнями і розвагами діти, які звикли отримувати бажане вмить, стають нетерплячими і не готові довго йти до мрії. Однак без терплячості у мрійництві далеко не заїдеш. Наприклад, режисер «Аватару» Джеймс Кемерон розповідав, що сцени з фільму наснилися йому ще під час навчання у коледжі й потім постійно крутилися на думці. Минуло 30 років, перш ніж він зняв свій оскароносний фільм.

Заохочуйте до читання

Читання — це інструмент №1 для розвитку мріяння. Засновниця мережі освітніх проектів MRIYDIY Лідія Білас розповідає, що на місці, передбаченому під басейн, у школі MRIYDIY вирішили зробити бібліотеку:

«І це було правильним рішенням… Великою нашою перемогою стало те, що діти на перервах у школі справді читають».

Психолог додає: діти добре зчитують, якщо в самих батьків немає інтересу до книжок. Тож почати варто із себе.

Показуйте на власному прикладі

Щоб пояснити дитині, як користуватися десертною ложкою, треба самому це вміти і знати, що цією ложкою їдять. CEO GastroFamily Олена Борисова, яка є мамою п’ятьох дітей, вважає, що дорослі передовсім самі мають уміти мріяти, аби заохотити до цього дітей:

«Найкращий метод виховання — бути для дітей рольовою моделлю, жити цілісним насиченим життям, створювати цінність для суспільства та усвідомлювати її. Це те, що неможливо підробити, і це те, що діти дуже добре відчувають».

Забезпечте дитині сприятливе середовище

Є три головні фактори, які формують особистість: генетика, виховання і середовище. Тож, крім підтримки вдома, дуже важливо допомогти дитині потрапити в товариство, де вона зможе мріяти. Наприклад, якщо дитина схильна до самокритики і невпевнена в собі, їй краще бути в середовищі оптимістів, які віритимуть у її можливості.

Як освіта допомагає дітям формувати мрії

Лідія Білас вчилася у Львові на програмістку, здобула також фінансову освіту. Працювала фінансовою і генеральною директоркою кількох компаній. Заснувати приватні школи і садок вона вирішила завдяки досвіду своїх дітей, які вчилися за кордоном.

— Коли донька отримувала диплом в американській школі, на сцені була власниця мережі цих шкіл, така старша пані на інвалідному візку. Вона була дуже залучена: знала всіх випускників на ім’я, кожному мала що сказати і це було так доречно… Я дивилася на неї і подумала: я так хочу. Хочу, щоб мої зусилля і дії змінили життя дітей, які потім зможуть змінювати країну і світ. Це звучить дуже пафосно, але якщо розкласти на складові, все стає зрозуміло й розподіляється на цілі, проекти. Тож я почала вимріювати створення школи з найкращими навчальними практиками, але не за кордоном, а тут, в Україні, щоб діти могли бути поряд із сім’ями.

Лідія каже, що визначає мрію як прагнення, яке виходить за межі людського життя, за межі покоління. Це прагнення на перетині титанічної праці і везіння, провидіння, чогось не цілком передбачуваного. Водночас Лідія помічає, що до мрійництва часто ставляться скептично, протиставляють його тверезому, практичному ставленню до життя — «не на часі літати у хмарах». Натомість у школі MRIYDIY дітям і батькам показують, чому мрії та якісні практичні знання є потужним інструментом для успіху.

— Мрії не здійснюються, їх треба втілювати самотужки. Для цього потрібні вміння, навички, знання. Саме це ми в школі і в садочку організовуємо. Не для оцінки, а для того, щоб діти могли робити в житті те, до чого самі прагнуть.

Команда школи та садка MRIYDIY дійшла висновку, що чим більше дитина знає, чим ширший у неї світогляд, тим масштабніше вона може мріяти. Знання стають інструментом для досягнення мрії.

— І це не маркетинговий хід — ми бачимо, що це справді працює і має сенс. Скажімо, у школі діти вивчають електрохімію. Можна просто посадити їх у класі, прочитати лекцію, задати вивчити параграф із підручника. Але ми йдемо іншим шляхом: у лабораторії діти практично досліджують, як струм взаємодіє з хімічними елементами, і розуміють, наприклад, як наноситься позолота на прикраси. Коли дитина так розширює свій світ, крім знань, вона отримує зацікавлення. Блищать очі, зникає страх, зароджуються ідеї.

У школі все влаштовано так, щоб дитина могла застосувати навички, зокрема навичку мріяти, на будь-якому уроці, а вчителі її в цьому підтримували. Однак є і специфічні заняття:

— У наших школах є обов’язковий предмет — рефлексія, де діти будують плани, обговорюють їх, аналізують, говорять про свої почуття. Дуже непросто навчити дітей відкриватися і говорити, бо в родинах рідко присутня ця культура. Завдяки рефлексії діти вчаться слухати себе: це моє чи не моє, я цього справді хочу чи намагаюся відповідати очікуванням. Звісно, є кордони, щоб це не перейшло у вседозволеність і нескінченні пошуки себе.

Перед канікулами діти з допомогою ментора чи тьютора ставлять собі ціль, потім розбивають її на етапи, обдумують, які їм ресурси потрібні. Після канікул збираються на рефлексії й обговорюють, що вдалося, а що ні: які виникли труднощі, які помилки.

— Ми намагаємося створити в школі простір, де самі вчителі є прикладом, рольовими моделями для дітей. Наші викладачі є молодими, дуже цікавими, нестандартними, креативними людьми з психологічною освітою. Діти від них у захваті й самі переймають ці якості. Коли в банку з маринованими огірками кидаєш свіжий, він з часом теж стає маринованим.

Лідія називає читання головним інструментом у розвитку мріяння. Каже, що супротив до книжок є і в дітей, і в батьків, тому потрібні зусилля, аби переконати в користі читання.

— Книжки вплетені в наше учнівське життя всіма можливими способами. Ми перенесли в бібліотеку багато занять, запрошуємо крутих письменників і видавців на зустрічі з дітьми. Адаптуємо літературні твори і робимо вистави. Одного разу діти лишалися в школі на ніч і мали гарріпоттерівські читання. Це дає результат.

Сама Лідія Білас після школи мріяла вступити до лінгвістичного вишу. Та викладачі натякали на хабар, і вона вирішила не ризикувати: боялася не вступити і втратити рік без навчання. Тому обрала технічний університет, хоч душа до нього не лежала. Каже: через страх і бажання відповідати чужим очікуванням відмовилася від мрії. Щоб такого не ставалося з учнями MRIYDIY, їм дають можливість спробувати різноманітні професії ще у школі.

— У старших класах ми поєднуємо навчання з професійним зануренням. Даємо їм можливість спробувати те, що вони собі намріяли. Наприклад, без проблем можна на практиці показати ІТ-технології, щоб діти створили додаток, запустили стартап.

До професійних занурень MRIYDIY залучають батьків: запрошують їх розповідати про свою професію, за можливості — показувати, де і як вони працюють.

Підказки для дитини, як наблизитися до втілення мрії

Бен Карсон — перший хірург, який успішно відокремив сіамських близнюків зі з’єднаними головами. Коли він дізнався про таких пацієнтів, то спершу не знав, як під час операції зберегти життя обом близнюкам — інші лікарі казали, що врятувати вдасться лише одну дитину. Правильна ідея спала Карсону на думку, коли він… грав у більярд. Отже, перша підказка: іноді, щоб знайти відповідь на запитання, потрібно відійти вбік і перемкнутися.

01

Крім того, потрібно щодня приділяти час на роздуми про мрію. Молодші діти можуть робити замальовки про свої ідеї, а старші — записувати рефлексії в окремий зошит. Психологиня Маріанна Актаєва наголошує:

«Якщо хоча би 15 хвилин щодня спрямовувати свої міркування на це, можна знайти відповіді».
02

Надзвичайно важливо розповідати іншим про свою мрію, попри всі можливі забобони і застереження — аби не зурочили, аби не поцупили ідею. Саме завдяки спілкуванню з іншими можна знайти нові підходи до своїх ідей, підказки, корисні поради, а також помічників і партнерів.

«До дітей необхідно донести: мрія — це не те, що треба нишком думати на самоті в кімнаті. Всі великі мрійники буквально кричали про свою мрію і знаходили підтримку. Стів Джобс не сам зробив свій телефон», — каже Маріанна Актаєва.
03

І найголовніше — діяти попри сумніви й страх. Цуратися невпевненості та страхів не варто, це нормальні базові емоції, які притаманні всім людям. Однак не можна давати страху себе знерухомлювати.

«Порада проста: очі бояться, руки роблять. Запланував сьогодні зробити щось — зроби. З часом у дитини може напрацюватися відчуття, що в неї все виходить, хоч спочатку вона сильно хвилюється», — каже психологиня.

Кропітка праця і віра в себе: як втілилися мрії рестораторки Олени Борисової

Олена Борисова — співвласниця і CEO мережі ресторанів GastroFamily, до якої належить понад 80 закладів і де працює понад п’ять тисяч людей. Водночас в Олени п’ятеро дітей.

— Коли мені було 12, я заледве могла себе уявити співвласницею великої ресторанної компанії, але точно знала, що буду лідером, що вмітиму досягати цілей і житиму насиченим життям.

Олена певна, що освіта триває протягом усього життя і є не просто набором знань, а процесом формування світогляду та соціальних зв’язків.

— Освіта — це перші рольові моделі, перші спільноти, перші виклики та вміння давати з ними раду.

З 9 до 17 років Олена серйозно займалася легкою атлетикою, була занурена у змагання та чемпіонати, тож рано привчилася до дисципліни та наполегливої праці. У спорті вона знайшла товариство, яким надихалася, і побачила, що мрії можна перетворювати на дії, на набір чітких кроків.

— Ця навичка ставити цілі-мрії та досягати їх — фундаментальна опора мого життя-системи.

У 17 років Олена змінила вектор і почала навчатися ресторанному бізнесу та працювати — спочатку касиром у магазині, потім — в ресторані.

— Тоді ж у мене вперше виникла мрія про власний заклад. Було відчуття, що я точно знаю, як все треба зробити правильно, змінити на краще. Частково це був прояв юнацького максималізму. Частково — результат спостережень. Я завжди мала так званий «математичний склад розуму», вміла аналізувати різноманітні процеси та бачити їх як цілісну систему. Це одна з базових рис для будь-якого керівника. Мрії про власний заклад досить швидко втілилися: вже за кілька років я стала керувати одним рестораном, згодом — мережею, потім переїхала до Києва і взяла на себе керування великою ресторанною компанією. На наступному етапі життя я стала СЕО та керуючим партнером GastroFamily.

Раніше Олена написала дисертацію та здобула науковий ступінь. Але продовжує навчатися і тепер: розбирається в IT, блокчейн-технологіях.

— У нас є мрія-візія розвитку GastroFamily саме як FoodTech-компанії, тож це необхідно.

Сучасна школа ставить у центр навчального процесу дитину як особистість: її бажання, вміння, мрії — і це неймовірно відрізняється від того, як було в Олениному дитинстві:

— Ці зміни мене дуже тішать. Нічого подібного раніше не було: був загальний план, дуже жорстка система, під яку потрібно було підлаштуватися і яка заледве враховувала особливості кожної дитини. Хоч на секціях і гуртках все одно можна було знайти себе. Наразі ж потроху стає нормою не просто вивчення предметів, а розвиток навичок для реального життя та дослідження світу.

Своїм дітям Олена допомагає формувати мрії та цілі, адже вважає, що до певного віку дитини за це відповідальні саме дорослі:

— Я бачу, наскільки важливо дати дитині перший імпульс: іноді привести на 10 різних пробних занять, аби дитина знайшла своє.

Та найкраще виховання — бути прикладом для своєї дитини:

— Я будую своє життя так, що ніколи не впадаю у відчай, у кожному виклику бачу можливості. Не уявляю, як би я могла заохочувати дітей мріяти, якби сама була людиною без мрій та без жаги до життя.

Висновок

Ми не можемо залізти в налаштування дитячого мозку й запрограмувати його на мрійництво. Щоб дитина мріяла і наполегливо втілювала бажане, поруч постійно мають бути дорослі. Не наглядачі або контролери, а ті, хто підтримує, скеровує та дає можливості для розширення світогляду дитини. Плекаючи у стосунках із дітьми любов і довіру, спонукаючи дітей до розмов і роздумів, батьки створюють фундамент для їхніх мрій і прагнень. Після цього залишається також дбати про сприятливе й натхненне освітнє середовище, де дитина пізнаватиме світ, де її мрії поважатимуть та дадуть інструмент у вигляді практичних знань, який допоможе цих мрій досягнути.

Висновок

Ми не можемо залізти в налаштування дитячого мозку й запрограмувати його на мрійництво. Щоб дитина мріяла і наполегливо втілювала бажане, поруч постійно мають бути дорослі. Не наглядачі або контролери, а ті, хто підтримує, скеровує та дає можливості для розширення світогляду дитини. Плекаючи у стосунках із дітьми любов і довіру, спонукаючи дітей до розмов і роздумів, батьки створюють фундамент для їхніх мрій і прагнень. Після цього залишається також дбати про сприятливе й натхненне освітнє середовище, де дитина пізнаватиме світ, де її мрії поважатимуть та дадуть інструмент у вигляді практичних знань, який допоможе цих мрій досягнути.

ТЕКСТ
Людмила Смоляр
Ілюстрації
Дизайн та верстка
Продюсер
Оля Андрусів
Менеджер
Яна Проценко
ПредставниЦЯ MRIYDIY
Аліна Долінко
Як діагностувати та покращити свої слабкі сторони?
Навчайся або залишайся там, де ти є
щоденник вивчення Англійської
Розробниця півтора місяця навчалась у Speak Up. Ось її враження та лайфхаки
МОЗОК АЙТІШНИКА
Пропрацьовуємо 6 зон, від яких залежить все
Навчатися в Аризоні, не виїжджаючи з Києва
Навіщо українському ІТ-спеціалісту диплом американського зразка