Як донести свій стартап до США
Артем Бородатюк
засновник Netpeak Group
Давайте для спрощення придумаємо, що ви вирішили зробити продукт для HR-директорів, який дозволяє автоматизувати певний елемент їхньої роботи, економити їм час і підвищувати ефективність праці. Перше ваше завдання — з'ясувати у HR-директорів, чи потрібен їм інструмент, який ви придумали.
Вам пощастило — є LinkedIin, де будь-який охочий з будь-якої точки країни може написати HR-директору Google і, якщо пощастить, отримати відповідь.
Для тих, хто націлений створити інноваційний бізнес, засновник Netpeak Group Артем Бородатюк, радить, як валідувати ідею B2B-стартапу:
На відміну від нового бізнесу, створюючи стартап, ви виробляєте новий на ринку продукт і не можете покладатися на протоптану стежку інших підприємців чи орієнтуватися на наявний ринок.
Одне застереження: якщо ви вирішили запускати маркетплейс або продукт для масового споживача (B2C), то цей алгоритм вам не підійде, хоча сама ідея «акуратного підходу» буде аналогічною. Таким чином, алгоритм підходить для B2B, але ідею ви можете адаптувати для інших типів бізнесів.
Потрібно написати HR-директорам повідомлення в LinkedIn про те, що:
- ви зробили такий продукт;
- він дозволяє розв'язувати такі задачі;
- ви просите приділити вам 30 хвилин і дати зворотний зв'язок: чи може такий продукт бути цікавий компанії, де працює адресат повідомлення.
Ви повинні написати легке повідомлення, яке ви будете надсилати HR-директорам компаній з США. Чому з США? Тому що це найбільш конкурентний ринок, і якщо ви можете зацікавити його представників, то так — ви придумали щось досить круте.
Повідомлень краще зробити кілька, щоби протестувати, яке отримує більше відгуків. Одній сотні людей відправляєте один варіант, наступній сотні — інший варіант.
У повідомленні ви повинні писати, що продукт вже практично готовий, а зараз вам потрібні фахівці, які підкажуть, чи в потрібному напрямку ви рухаєтеся.
Найважливіше — це пояснити, у чому фішка продукту. Важливо не вмовити з вами поспілкуватися, а реально зацікавити. У цьому і сенс валідації ідеї на першому етапі.
Американські фахівці цінують свій час, тому конверсія у відповіді «так, я хочу з тобою поговорити» буде низькою, але якщо вона буде не нульовою — це вже перша перемога.
Якщо ніхто не готовий приділити вам час, то або ваша ідея — відстій, або ви не змогли донести її до вашої цільової аудиторії. А якщо не змогли донести, то надсилайте наступній сотні HR-директорів нове повідомлення. Знову не змогли? Ну значить щось не так з ідеєю.
Якщо американські фахівці зацікавилися вашим повідомленням і приділили вам час, ідея за підсумком спілкування з ними має істотно трансформуватися. Не очікуйте, що всі будуть просто в захваті від ідеї. Але мета не в цьому. Достатньо, щоб якась частина зі співрозмовників підтвердила — те, що ви робите, їм дійсно потрібно.
Одне з обов'язкових питань від вас під кінець зустрічі: «ви готові платити за такий продукт?». Ця фраза ні до чого не зобов'язує співрозмовника, але дає від нього більш чесну оцінку вашої ідеї. Якщо з двадцяти дзвінків хоча б п'ять сказали, що готові платити, — це необхідний мінімум, щоби рухатися далі.
Якщо ви отримали фідбек, що ваша ідея близька, але все-таки не потрапляє в ціль, то весь шлях із першого етапу варто пройти ще раз.
Якщо після бесід із цільовою аудиторією ви почули, що в цілому ви рухаєтеся вірно, то вітаю — ви дісталися до такого улюбленого в пост-СНД комфортного етапу «давайте будемо пиляти продукт». Але і тут ми будемо пиляти якомога дбайливіше — поки що робити лише інтерфейс і дизайн продукту.
Наймаємо UX / UI-спеціаліста та робимо інтерфейси до продукту, який ви придумали. На фахівцях не варто економити, можна навіть на цьому етапі шукати собі партнера, оскільки інтерфейс нині вирішує багато.
Поки малюється інтерфейс продукту, варто повторити перший етап, але тепер писати потрібно іншій когорті HR-директорів — тим, кому раніше ще не писали.
Звісно, треба пропонувати кол і тим, хто обіцяв купити ваш продукт, але оскільки таких людей мало, і хтось із них ще й відмовиться, то їхня думка некритична.
Знову беремо сотню HR-директорів і пишемо їм, але вже говоримо, що продукт готовий і намагаємося його продати. Обов'язкове питання те ж саме: «скільки ви готові заплатити за наш продукт?».
Потрібно зібрати не менше десяти підтверджень того, що люди готові купити ваш продукт. Чому? Тому що тепер у вас була конкретна розмова — ви показували інтерфейс, тому вашому потенційному клієнту пора вирішувати — морозитися від вас або йти вибивати бюджет.
Якщо ви таки отримали підтвердження, що ваш продукт куплять, то час додавати в команду першого розробника (може навіть і не одного).
Поки продукт розробляється, на вас чекатиме 1-2 клієнти з тих, хто обіцяв, але це нормально.
Попередніх етапів цілком достатньо, але ідеально буде перевірити вашу ідею ще і через «перформанс-маркетинг», тобто, маркетинг, який відразу дає результат. Мова, в першу чергу, про контекстну рекламу. Ви маєте підібрати ключові фрази, за якими можна шукати ваш продукт, і розмістити рекламу в Google Ads, яка веде до продукту.
Якщо ви отримуєте з цієї реклами заявки, які потім конвертуєте у клієнтів, то, тепер ви точно можете шукати інвесторів і швидше за все знайдете.
На ранньому етапі інвестиції ви можете знайти тільки від «ангелів» (business angel — приватні та, найчастіше, непрофесійні інвестори). Але не шукайте «ангельських» інвесторів, поки не отримаєте хоча б з десяток активних клієнтів. Пожалійте людей — не закохуйте їх у свою ідею, бо їм може хотітися «спробувати». І, звичайно, перебуваючи у позиції експертів, їм буде складно зізнатися, що вони взагалі не розуміють, про що йде мова, тому приготуйтеся чути навіть шкідливі поради.
Єдині люди, чия думка має бути важливою для вас на ранньому етапі ідеї — це незнайомі потенційні користувачі вашого продукту. І чим з більш конкурентного ринку вони будуть, тим краще.
Якщо таки використовуєте цей алгоритм, то НЕ продавайте продукт дешево і не будуйте вашу пропозицію навколо цінності: «у мене буде дешевше».