Націнка накладається на собівартість. Якщо повна собівартість розрахована чітко, то націнка буде прибутком з кожного продажу.
Проте варто пам'ятати про такі важливі нюанси:
Яку ціну поставити і як її правильно розрахувати?
Підприємці часто занадто оптимістично оцінюють свої можливості, та встановлюють таку кількість продажів, якої в принципі нереально досягти. Відповідно, адміністративні витрати на одну штуку занижуються. Це, своєю чергою, призводить до заниженої повної собівартості. У результаті ми виходимо на ринок і довгий час продаємо значно меншу кількість, ніж очікувалося. Та працюємо собі в збиток.
Другим наслідком оптимістичного мислення підприємців є заниження своїх витрат. Занижені калькуляційні карти або недооцінені адміністративні витрати — це теж призводить до заниженої повної собівартості.
Для уникнення цих помилок потрібно відмовитися від оптимістичного мислення та максимально критично оцінити всі свої витрати.
Може виявитися, що ціна, яку ми отримали в результаті всіх підрахунків, значно вища, ніж у конкурентів. Така ситуація може виникнути через те, що повна собівартість розраховується з урахуванням низької кількості продажів. А в перші місяці діяльності кількість проданих товарів і справді може бути досить низькою.
Така ситуація є типовою для фірм, які тільки виходять на ринок. Тож розрахувати лише повну собівартість — недостатньо для встановлення ціни. Потрібно також проводити аналіз ринку, щоб розуміти, на яку кількість продажів ви можете вийти. А також оцінити, коли і з якими цінами.
Тому, при початкових низьких продажах та ринкових цінах, збитки, які несе фірма у перші місяці своєї діяльності, є платою за входження на ринок. У такі періоди найоптимальнішим варіантом є максимальна оптимізація своїх адміністративних витрат, а також чіткий та обґрунтований план продажів.
Що робити, якщо порахували собівартість і вона вище за ціну на ринку?
Кількість продажів — один із ключових інструментів контролю прибутковості.
Якщо собівартість рухається за доходом, то чим більше продаємо, тим більше витрачаємо, і навпаки. А от адміністративні витрати залишаються приблизно однаковими. Відповідно, чим більше проданих товарів припадає на стабільну суму витрат — тим меншими стають витрати на одиницю.
Чи є різниця в собівартості, якщо я виробляю і продаю то менше, то більше в різні місяці?
Для прикладу. Ціна одиниці товару 700 грн. Собівартість одиниці товару 300 грн. Усі адміністративні витрати становлять 50000 грн.
Якщо цього місяця я продаю 200 товарів, то повна собівартість становить 550 грн ((50 000/200)+300=550). При ціні в 700 грн мій прибуток з кожної одиниці становить 150 грн.
Якщо ж наступного місяця я продала більше — не 200, а 400 товарів — то моя повна собівартість становить вже 425 грн, а прибуток — 275 грн з кожної штуки. А це на 125 грн більше.